Jumaat, September 04, 2009

satu kisah di Shoping Mall



Walau sudah lebih 50 tahun merdeka, kadang-kadang jika diperhatikan semangat memetingkan diri sendiri lebih dipraktikan. Secebis kisah di sebuah restoren makanan segera petang tadi cukup mengambarkan keadaan itu, walau ia bukan mewakili semua tetapi secara rambang itulah realitu. Bukan sekali dua saya mengalami keadaan ini namun telah acap kali melihat dan merasainya.

Jam 6.45 petang hingga 7.45 petang dibulan ramadhan mana-mana restoran makanan segera diShoping kompleks akan diserbu umat islam untuk menikmati hidangan juadah berbuka. Ada yang beratur panjang menungu giliran, ada yang membawa anak-anak dan sebagainya. Pendek kata masa itulah restoran tersebut akan penuh.

Namun kalau kita perhatikan walau sudah mengetahui masa tersebut adalah masa untuk umat islam berbuka, namun ada juga spesis sepet dan spesis maruku akan datang turut menyesakkan restoren makanan segera. Bukankah lebih baik dalam tempoh sejam itu memberi ruang kepada orang islam yang ingin berbuka puasa buat sementara. Tak kebulur rasanya kalau dilewatkan makan pada masa itu.

Tetapi realitinya tidak begitu, apa yang saya lihat dengan mata saya sendiri petang tadi, hampir 95 peratus suasana restoren didatangi umat islam dan hanya menungu untuk berbuka. Namun ada sebahagian golongan sepet ini dengan selamba berebut kerusi dan meja, manakala golongan maruku turut sama menyemakkan dengan meraikan harijadi kawan mereka direstoren tersebut. Tanpa mempudulikan orang islam yang sedang menungu waktu berbuka, mereka bersorak dan menjamah makanan. Walaupun secara jelas semua mata terkebil-kebil memerhatikan gelagat mereka.

Semasa berkerja di salah satu organisasi dahulu, apabila ingin mengadakan keraian atau jamuan. Walau ada hanya seorang pun orang beragama hindu terlibat dalam program tersebut, menu daging akan dikeluarkan dengan niat menjaga sensitiviti penganut agama lain. Namun kadang-kala saya terfikir orang kita terlalu banyak bertolak ansur kerana ingin menjaga sensitiviti orang lain namun orang lain sedikitpun tidak peka dengan sensitiviti orang kita.

0 ulasan: